czwartek, 20 kwietnia 2017

Gdzie biegać w Krakowie? Trasy biegowe, mapy, opis ścieżek_część II.

Były już trasy bardziej miejskie i krótsze w  Cz.1. Więcej zwiedzania, mniej biegania

teraz pora na lasy górki i dłuższe rozbieganie. Lecimy z koksem!

Cz. II. Biegamy, nie ściemniamy!

2.1. Salwator -Kopiec Kościuszki- Ogród Zoologiczny- ok 12 km

Nie powinniśmy mieć żadnego problemu z dojazdem na pętle na Salwator, a stąd mamy piękna drużkę prowadzącą do Kopca Kościuszki. Miniemy drewnianą Kaplicę św. Małgorzaty, cmentarz na Salwatorze i za kilkanaście metrów ukaże nam się Kopiec Kościuszki. Aby wbiec na sam kopiec potrzebujemy bilet wstępu – 12 pln (przez cały rok kopiec otwarty jest od godziny 9:00 do zmroku). Jeśli nie mamy na to ochoty lub czasu obiegamy kopiec i ruszamy do Lasku Wolskiego. Trasa jest czeto uczęszczana przez spacerowiczów, rowerzystów czy biegaczy, zwłaszcza do Przegorzalskiej Przełęczy. Tutaj znajduje się niewielki parking i mapa ze szlakami wytyczonymi po Lasku Wolskim. My obieramy trasę do ZOO. Zaczynamy szlakiem czarnym, po chwili zmieniamy go na niebieski, który doprowadzi nas do Ogrodu Zoologicznego w Krakowie. Aby się nie powtarzać, proponuje wrócić szlakiem żółtym przez Panieńskie Skały. A następnie zielonym przez Lasek Wolski. Za Przełęczą Przygorzalską a przed Kopcem Kościuszki dołączymy do ścieżki którą biegliśmy w pierwszą stronę.

ścieżka pomiędzy Salwatorem a Kopcem Kościuszki

KOPIEC KOŚCIUSZKI

2.2. LASEK WOLSKI: KLASZTOR KAMEDUŁÓW + KOPIEC PIŁSUDSKIEGO OK 16 km

Trasę zaczynamy od pętli tramwajowej Salwator. Mijamy Kopiec Kościuszki, Przegorzalską Przełęcz i przed nami Lasek Wolski po którym zrobimy pętelkę. 300 m za przełęczą wbiegamy na szlak niebieski i cały czas się go trzymamy. Jest to jedna z moich ulubionych tras, na której zdecydowanie się nie nudzimy, mamy kilka podbiegów i zbiegów. W całości wychodzi ok 550 m przewyższeń. Gdy dobiegniemy na polanę Bielańską, warto ciut zboczyć i podbiec pod Bramę Klasztoru Kamedułów ulokowanego na Srebnej Górze. Na zboczach góry  ulokowana jest jedna z największych winnic w Polsce. Wracamy na szlak niebieski i biegniemy na Kopiec Piłsudskiego. Podbieg na kopiec ma chyba z kilometr i zawsze mam wrażenie że wbiegam na niego wieki ;) Z Kopca Piłsudskiego mamy 2 możliwości powrotu na Salwator. Opcja A- dłuższa, obok ZOO oraz opcja B- krótsza przez Panieńskie Skały.  Za Przełęczą Przygorzalską a przed Kopcem Kościuszki dołączymy do ścieżki którą biegliśmy w pierwszą stronę.

Klasztor Kamedułów

winorośl na zboczach Srebrnej Góry

Kopiec Piłsudskiego

2.3. TRASA WZDŁUŻ WISŁY Z KRAKOWA DO TYŃCA ok. 25 km

Najczęściej trasę pokonuję rowerem ale doskonale nadaje się również na dłuższe wybieganie. Zaczynamy z pętli tramwajowej Salwator. Nie musimy biec w kierunku Kopca jak sugeruje mapa google, od razu przekraczamy ulicę i przebiegamy obok Klasztoru Norbertanek. Za mostem Zwierzynieckim pilnujmy się aby wbiec w ul. Wioślarską. Tutaj zaczyna się specjalnie przygotowana ścieżka biegnąca aż do Tyńca. Zero samochodów, tylko rowerzyści i biegacze. Wisłę przekroczymy dopiero na wysokości stopnia wodnego „Kościuszko”. W cieplejszym sezonie zawsze spotkamy tu kajakarzy ćwiczących na specjalnie przygotowanym do tego torze. Natomiast my częściowo drogą szutrową a częściowo asfaltem dobiegamy do Tyńca pod Opactwo Benedyktynów. Wracamy drugą stroną Wisły, obok toru dla kajakarzy. Po tej stronie też mamy piękną asfaltową dróżkę. Aby wrócić na Salwator należy przekroczyć most Zwierzyniecki i znajdziemy się na znanej już nam drodze w pierwszą stronę.

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

Tor kajakowy, widok na Klasztor Kamedułów na Srebrnej Górze

W przygotowaniu cz. III Jedziemy poza Kraków